Pułapka szczęścia

Jak przestać walczyć i zacząć żyć

Dr Russ Harris

Wydawnictwo Studio Astropsychologii


Pozycję można kupić w sklepie internetowym www.talizman.pl

Każdy z nas chciałby być szczęśliwy, żyć w dobrostanie, bogactwie, w udanych związkach. Wielu z nas goni za szczęściem, szukając różnych rozwiązań, porad w książkach, publikacjach. Z pewnością nie raz odczuwaliśmy samotność, niepokój, smutek czy brak wiary w siebie, ale staraliśmy się „trzymać fason” i nie pokazywaliśmy otoczeniu tego co nas dręczy. Udawaliśmy, że wszystko jest w porządku, uśmiechając się i stwarzając pozory szczęścia. Tak naprawdę taką postawą oszukujemy samych siebie. Stawiamy sobie nowe cele, kontrolujemy swoje emocje, myśli, sytuacje i w momencie, kiedy uznajemy, że już wszystko jest w porządku, okazuje się, że to jednak nie to co chcieliśmy. Popadamy w zwątpienie, frustrację i w rezultacie wpadamy w błędne koło, które powoduje powrót problemu często ze zdwojoną siłą. Dlaczego tak się dzieje? Jakie popełniamy błędy? Czy jesteśmy w stanie kontrolować swoje zachowanie, myśli, sytuacje i całkowicie je zmienić? Stres, niepokój, przygnębienie i niska samoocena rozpowszechniły się we współczesnym świecie przybierając rozmiary epidemii. Ale dlaczego tak się dzieje, skoro nigdy nie żyło nam się lepiej?

Dr Russ Harris udziela w książce „Pułapka szczęścia” wyczerpujących odpowiedzi na te i inne pytania, wyprowadza nas z błędnych teorii, które są propagowane w wielu publikacjach. Przedstawia zasady i praktyczne zastosowanie ACT - terapii akceptacji i zaangażowania. Zapewnia on, że wystarczy, zastosować zasady przedstawione w tej metodzie a doświadczymy nasze życie. Jego rady sprawdzają się w zwalczaniu wielu rodzajów problemów, poczynając od stresu i lęku, a kończąc na depresji i wszelkich uzależnieniach.

Dr Russ Harris to znany na całym świecie lekarz i psychoterapeuta. Swój staż odbył w Australii, gdzie rozpoczął też praktykę jako lekarz rodzinny. Z czasem zainteresował się psychologicznymi aspektami chorób. Doprowadziło go to do zmiany ścieżki zawodowej i wynalezienia innowacyjnej terapii ACT. Tej metodzie poświęcona jest książka „Pułapka szczęścia.” Badania wskazują, że im usilniej dążymy do szczęścia, tym, na dłuższą metę, bardziej cierpimy. Książka daje możliwość zapoznania się z nimi i przyczynami naszych niepowodzeń.

„Tak właśnie wygląda pułapka szczęścia: by doznać szczęścia, staramy się unikać lub eliminować złe uczucia – ale im mocniej się staramy, tym więcej ich wywołujemy. Ważne, by samemu to dostrzec, analizując doświadczenia osobiste, a nie po prostu uwierzyć słowu pisanemu.”

Nie jesteśmy w stanie uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń, negatywnych emocji czy natrętnych myśli ale możemy nauczyć się sobie z nimi skutecznie radzić. Doświadczamy zarówno negatywów jak i pozytywów. Lęk, strach, smutek, stres, depresja nie są elementami, które możemy na zawsze usunąć. Są one nam potrzebne, by doznać prawdziwego spełnienia w życiu. Oczekiwanie, że możemy odczuwać tylko szczęście, błogostan powoduje, że w efekcie nastawiamy się na poniesienie porażki i powrotu do problemu, którego unikaliśmy.

Książka podzielona jest na trzy części. W pierwszej z nich autor uzmysławia nam w jaki sposób popadamy w „błędne koło” i na czym polega tzw. „pułapka szczęścia”. Opisuje cztery podstawowe mity, które są najczęściej omawiane przez różnych ekspertów, psychologów i są popularne w kręgach ludzi zajmujących się m.in. duchowością i kreacją życia. Czy faktycznie szczęście jest naszym naturalnym stanem? Czy brak szczęścia jest równoznaczne z tym, że „coś z nami jest nie tak”? Czy jesteśmy w stanie skutecznie kontrolować myśli i uczucia? Często można spotkać teorię, że aby zmienić swoje życie na lepsze powinniśmy wyeliminować swoje negatywne uczucia. Czy jest to możliwe? W kolejnej części w sposób praktyczny uczy jak unikać i eliminować bolesne doświadczenia, przykre sytuacje, myśli i uczucia. Przedstawia sześć podstawowych zasad ACT: łagodzenie, rozszerzenie, łączenie, obserwujące ja, wartości i zaangażowanie, dokładnie je opisuje i uczy jak je zastosować. W ostatniej autor skupił się na tworzeniu warunków naszego bytu zgodnych z naszymi oczekiwaniami. Znajdziemy tu m.in. „Kwestionariusz Wartości Życiowych” skłaniający do przeanalizowania co jest dla nas ważne, listę „demonów”, które zniechęcają do zmian i jak sobie z nimi poradzić, sposoby wyznaczania celu i opracowania planu działania. Autor uczy nas jak zmniejszać efekty negatywnego myślenia i wpływ, jak radzić sobie z bolesnymi uczuciami, jak zmienić na plus swoje związki i spełnić się w pracy. Książka zawiera wiele ćwiczeń, testów, wskazówek, przemyśleń, które ułatwią wprowadzenie ACT i ukierunkują nasze życie na lepsze dla nas tory.